Dla początkujących autorów (i nieważne czy recenzji, eseju, pracy magisterskiej albo licencjackiej, czy wpisu na blog, czy scenariusza) najważniejsze jest pytanie: ile stron powinna mieć wersja końcowa tworzonego tekstu?
Zawodowcy pytają o ilość znaków, rzadziej o ilość wyrazów. Zawodowcy, którzy zajmują się contentem chcą wiedzieć, jaka jest idealna długość wszystkiego: artykułu eksperckiego, artykułu sponsorowanego, wpisu na blogu, wpisu na Facebooku, na Google+ i tak dalej...
Pewnie od razu pomyśleliście: co znaczy idealna długość? Uprzedzająco odpowiadam: najprzyjaźniejsza dla odbiorcy i dla wyszukiwarek.
Badania nad optymalnymi długościami
Badania nad idealnymi długościami tekstów w Internecie trwają od lat, intensywniej od 2011 roku. Choć może tylko od 2011 więcej się o nich mówi publicznie. Zajmują głównie Amerykanów: liderów bloggingu, mediów społecznościowych, e-marketingu.Większość polskich publikacji na temat optymalnych wielkości materiałów tekstowych on-line opiera się na wnioskach z amerykańskich badań. A szczególną popularnością cieszą się wnioski z badań przeprowadzonych przez SumAll i Buffer, opublikowane wraz z efektowną grafiką, pożyczaną bezpośrednio i pośrednio przez polskich blogerów i marketingowe serwisy. Tłumaczenie znajdziecie tutaj.
Niedawno relacjonowano też w polskojęzycznym Internecie wnioski z badań API (American Press Institute). Badania przeprowadzono na podstawie 400 tys. materiałów od 55 wydawców. Jeśli im wierzyć, to nadal bardziej angażują teksty o długości… ponad 1200 słów niż krótkie. Czyli jednak nadal długie…
O przewadze tekstów długich nad krótkimi pisał wcześniej Neil Patel – przedsiębiorca i bloger, który od lat zajmuje się optymalizacją konwersji i marketingiem. Na własnym przykładzie potwierdzał wiele razy, to że długie teksty zapewniają lepszą widoczność w Sieci (Google je po prostu bardziej lubi) i bardziej angażują.
Maxi, midi, mini?
Pewnie część z Was karmiona codzienną informacją, że w Sieci tylko krótkie treści są stosowne, jest zaskoczona. A część i tak wie swoje, że na przykład sprawa długości treści tekstowych jest absolutnie drugorzędna wobec ich jakości. Myślę, że na pewno liczy się jakość treści – ich konkretność (mięsność), zdolność do zainteresowania i zaangażowania odbiorcy (smakowitość), ich ilustracyjna oprawa (apetyczność) – zdjęcia, grafiki, infografiki są wciąż pożądane. Ale objętości treści bym nie ignorowała.
Znam osoby, którym nadmiar zdecydowanie odbiera apetyt, ba! nawet przyprawia o mdłości.
I pewnie część z Was zna akronim:TLDR, tl;dr. Dla niewtajemniczonych podpowiedź: tl;dr „too long, didn’t read” – Za długie, żeby czytać. Za długo, nie czytaj. Przykre, ale prawdziwe i bezlitośnie obowiązujące w komunikacji z niektórymi grupami.
Dla wszystkich, dla których długość tworzonych tekstów jest problemem wyjściowym, przygotowałam ściągę zatytułowaną Idealne długości tekstów on-line. Zrobiłam ją na użytek własny i moich przyjaciół, ale skoro już jest, to niech leci w świat…
Uwaga! Ściąga jest tylko … narzędziem pomocniczym, które można, a nawet trzeba, adaptować i zmieniać w miarę napływania świeżych informacji o tym, co aktualnie jest najbardziej strawne dla alogorytmów i dla ludzi.
Idealne długości tekstów on-line (i nie tylko)!
Format | Optymalna objętość | Uwagi |
Artykuł on-line | 3000-4000 znaków | |
Post na blogu | 1500-1700 znaków | Neil Patel przeanalizował 327 postów ze swojego bloga. Okazało się, że objętość, która przekraczała 1500 słów, spotkały się z większym zainteresowaniem i zaangażowaniem użytkowników. |
Tytuł | do 60 znaków | Tytuł powinien się mieścić w jednej linijce |
Nagłówek | do 8 słów | Szczególną skuteczność przypisuje się nagłówkom w formie pytań. |
Słowo | Uwaga na słowa < 4 sylaby! | Już w 1952 roku Amerykanin Robert Gunning stworzył indeks przejrzystości, nazywany popularnie indeksem FOG (a także indeksem czytelności, prostoty, zwyczajności czy zamglenia). Indeks FOG jest wyliczany ze stosunku słów oraz zdań trudnych i łatwych. Według Gunninga w angielskim trudne słowa to te, które zawierają więcej niż trzy sylaby. W języku polskim za słowa złożone można uznać te, które składają się z 4 sylab. Ciekawostka! Aktualnie używa się około 100 formuł matematycznych, które pozwalają na ocenę czytelności tekstu. |
Opis (bio) Inasta | 150 znaków | Ważne, by zawrzeć to, co absolutnie kluczowe. |
Zdanie | 10-20 słów | Generalnie, zdania się "kurczą". Wg badań Rudolfa Flesha dziś przeciętne zdanie angielskie składa się z 20 słów, podczas gdy w czasach wiktoriańskich liczyło – 29, a za życia Szekspira – 45. |
Wiersz | do 12 słów | |
Akapit | 2-4 wiersze | Jakob Nielsen – pierwszorzędny ekspert od użyteczności, mówi o 6 linijkach. Warto pamiętać o prostej zasadzie, że krótkie akapity są czytane w całości, dłuższe wybiórczo, a długie – pomijane |
Post na Facebooku | 40 lub 100-140 znaków | Takie objętości sugeruje na podstawie własnych badań Jeff Bullas - amerykański specjalista od marketingu internetowego. |
Wideo przygotowane na potrzeby Facebooka | 30-45 sekund | |
Post na Google + | 60 znaków | Demian Farnworth (z "Copybloggera") zdecydowania doradza posty jednolinijkowe. Podpowiada też, że jeśli nie da się utrzymać tytułu postu w jednej linijce, warto postawić na rewelacyjne pierwsze zdanie. Inni (Quintly Research) stawiają na ekstrema: albo na posty nie dłuższe niż pięcioliterowe albo na długie, nawet do 442 znaków. |
Opis (bio) na Insta | 150 znaków | Ważne, by zawrzeć to, co absolutnie kluczowe. |
Temat e-maila | 29-40 znaków | Dość stare, ale wciąż nie podważone badania MailChimp, mówią, że taka właśnie długość tytułu najbardziej przekonuje do otwarcia e-maila. |
Film promocyjny na YouTube | 3-3,5 minuty | Badania przeprowadzone w ubiegłym roku przez YT360.pl przy współpracy z iQS oraz NapoleonCat. wykazały, że 57% ankietowanych osób przerywa oglądanie zbyt długich filmów. Nieznacznie częściej robią to mężczyźni niż kobiety /59%:56%. Ciekawostka: skłonność przerywania wydłużonych materiałów video wśród ankietowanych jest wprost proporcjonalna do wieku: w przedziale wiekowym 15-18 lat - 50% ankietowanych przerywa oglądanie, 19-24 lat - 55% ankietowanych, 25-34 lat - 61%, 35 -50 lat 58%. |
Podkast | do 22 minut | |
Prezentacja | do 6 minut | Przeciętna odbiorcza wytrzymałość wynosi nie więcej niż 15 minut, a zmęczenie odbiorcy to szybka i bardzo prosta droga do jego zniechęcenia. Ciekawostka: Im krótsza prezentacja, tym więcej przygotowań. |
Hashtag | 6-11 znaków | |
Nazwa domeny internetowej | 4-63 znaków | |
Tytuł strony WWW | 55 znaków | |
Meta opis strony WWW | 155 znaków | |
Przeciętny scenariusz filmu | 100 stron | |
Przeciętna powieść | 200 stron |
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Ciekawe i pomocne zestawienie. Dzięki :) Lecę szperać dalej po Twoim blogu w poszukiwaniu dlaszych konkretnych porad!
OdpowiedzUsuńCiekawe zestawienie i w ogóle cały blog :) Co do powieści polscy wydawcy stawiają ograniczenia dużo powyżej 200 stron. Może powinni zerknąć na tę tabelkę? ;)
OdpowiedzUsuń