Przejdź do głównej zawartości

Cała prawda, post-prawda i niby prawda


Post-prawda nie została polskim słowem roku. Jednak przez polskich specjalistów w zakresie PR-u czy sztuki budowania marki, zwłaszcza tej osobistej, przyzwolenie na post-prawdę jest uważane za największą porażkę 2016 roku. Dowody możecie znaleźć choćby tutaj.

Ale przecież nie tylko o post-prawdzie (bańkach czy kokonach emocjonalno-przekonaniowych, które statystycznie bardziej wolimy od „obiektywnych danych”) jest głośno na przełomie 2016 i 2017 roku. Ale i o innych treściach rzeczywisto- fikcjonalnych albo fikcjonalno-rzeczywistych. Jak na przykład o fake news. Nie sposób o nich nie myśleć, gdy jest się ciekawym nowości i gdy codziennym rytuałem jest „skanowanie” starych i nowych mediów, choćby tych społecznościowych, choćby tylko Facebooka i Twittera

Fake news

Fake news to fałszywe informacje, pseudo-wiadomości. Niekiedy nazywane barwnie „alternatywnymi informacjami” albo skojarzeniowo # pizzagate. Fake news to krewne i powinowate manipulacji i wkrętek – amatorskich i profesjonalnych (propaganda, prankvertising, satyra). To narzędzia manipulacji, dezinformacji, czarnego PR-u, hajpu, reklamy z dreszczykiem, robienia pieniędzy i zabawy. I nie wiadomo czego jeszcze…


fake news, post-truth, post-prawda,
Fake news w wyszukiwaniach Google. 24.01.1017.

Słowa powiązane

clickbait, cyfrowa propaganda, czarny PR, darmowy system dystrybucji bzdur (DSDB), dezinformacja, dziennikarstwo iteracyjne, faux portale, hajp, hejt, infotainment, kaczka dziennikarska, kultura memu,  kompromaty, manipulacja, marketing wirusowy, oligarchia klików i twitnięć, prank, prankvertising, przemysł fake news, trolling, wyścig na kliki, Yellow journalism ( żółte dziennikarstwo)

Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa. 
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub  Content i Marketing  na Facebooku.




Komentarze

  1. Wydaje mi się, że nie wszystkie fakenews są złe... Część z nich można wykorzystać w dobrym celu - jak ostatnio kampania społeczna z izraelską youtuberką, która zrobiła transmisję ze swojej "śmierci". Wszystko zależy od wykorzystania, jak ten nóż - można nim pokroić chleb, ale można i zabić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie masz rację, tylko jak rozróżnić te dobre fake news od tych złych? Z nożem i innymi narzędziami jest jednak dużo łatwiej...

      Usuń
  2. A czy ta cała post-prawda nie jest po prostu ładnie opakowanym, ale jednak zwyczajnym, ordynarnym kłamstwem? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Post-prawda to - przynajmniej dla mnie - zwycięstwo emocji i przekonań nad tym, co racjonalne - policzone, zmierzone, poważone...

      Usuń

Prześlij komentarz

Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)

Najpopularniejsze

Chwytliwe hasła

A jednak rymy w komunikacji wszelkiej maści są nieśmiertelne . Wczoraj wieczorową porą weszłam na Facebooka, a tu balet …rymów: „Pani Beato! Niestety, ten rząd obalą kobiety! Albo: „już to media podchwyciły, jakby całe życie z anarchią na piersiach łaziły”. Albo: „głośno wszędzie, czarno wszędzie, co to będzie, co to będzie!” Nawet niektóre hasztagi wyświetlające się na mojej facebookowej ściance ubrały się w rymy: #latowKato, #macchiatowkato. #nakawcewwawce. Może byłabym przeoczyła ten e-taniec rymów, gdyby nie to, że od pewnego czasu jestem wyczulona na rymowanie. Zwłaszcza w sloganach promocyjnych i reklamowych. I wbrew temu, co się sądzi „na mieście” rymy wcale nie wyszły z copywriterskiej mody. Mimo, że niektórych drażnią w sposób absolutny. Rymy robią niezłą robotę Rymy od zawsze bawiły, odróżniały, wyróżniały, wbijały w pamięć nazwy firm (i ich adresy), nazwy marek, produktów . O czym pisałam między innymi tutaj i tutaj . Rymy służyły także wyśmienicie czarnemu PR-owi,

Copywriter, kto to?

O copywriterze mówi się żartobliwie copyrider, copyfighter, copyRAJTER. Nierzadko copywriterzy sami tak mówią o sobie. Nazywają się także mistrzami od słownych aperitifów, żonglerek, gięć i załamań. Tymczasem copywriter jest specjalistą od… tekstów, które mają sprzedawać. Choć dzisiaj już nie tylko, bo sprzedaż to tylko jedna z NOA – najbardziej oczekiwanej akcji. Celem copywritera mogą więc być takie NOA, jak: odwiedzenie innej podstrony lub strony, zapisanie się na newsletter, wypełnienie formularza, kontakt z przedstawicielem firmy. Copywriter jest więc specjalistą od tekstów, którą mają prowadzić do NOA i nie tylko (o czym poniżej). Tworzy anonimowo i   zwykle w organicznym związku z przekazem wizualnym. Jak mówił przed laty Leo Spitzer, copywriter uprawia swoisty Gebrauchkunst – sztukę stosowaną, użytkową, która należy do ustalonego porządku codzienności. Zakres prac copywritera Dziś w zakres prac copywritera wchodzą też: tworzenie nazw dla organizacji i produktów

Czekolada: kultowe hasła reklamowe

Jean  A. Brillat-Savarin o czekoladzie Czekoladę uwielbiał na pewno Król August III. Podobno codziennie wstawał o 3 nad ranem, wypijał filiżankę nieprzyzwoicie intensywnej czekolady i siadał za biurkiem. Sam z siebie, a raczej ze swojej królewskiej mądrości, nieprzyjemności królewskich obowiązków otwierał  czekoladową przyjemnością. A Brillat-Savarin, autor słynnej Fizjologii smaku (1825),  pisał:” […] gdy myślenie przychodzi mi z trudem i przygniata jakaś niewiadoma siła, do wielkiej filiżanki czekolady dodaję ziarnko ambry wielkości bobu, utłuczone z cukrem i zawsze pomaga mi to doskonale. Dzięki temu środkowi wzmacniającemu życie staje się łatwiejsze, myśl lżejsza i nie grozi mi bezsenność, nieunikniona po filiżance kawy na wodzie, którą wypijałbym w tej samej intencji” . I pewnie niekłamany był  ten jeden z jego 9 żali nad biednymi przodkami, którym nie dane było próbować smaków Anno Domini 1825: „ Bogacze Rzymu, którzy wyciskaliście pieniądze zewsząd, gdzie stanęła