Przejdź do głównej zawartości

Verne, czyli niezły specjalista od brandingu i marketingu



Pewnie można by na temat tego, jak wyzwanie, ustanawianie rekordu czy jego bicie służy budowaniu wizerunku, relacji a w końcu … sprzedaży – napisać tomy. Mnie jednak od niedzieli prześladuje myśl, że na początku był  tu ...Juliusz Verne i jego W 80 dni dookoła świata…

Around the World in Eighty Days - map.jpg
By Original uploader was Chalupa at cs.wikipedia - Original source: http://www.phys.uu.nl/~gdevries/maps/maps.cgiTransferred from cs.wikipedia; Transfer was stated to be made by User:sevela.p., Domena publiczna, Link

Już drukowanie W 80 dni dookoła świata… w odcinkach, w „Les Temps”, podsyciło zainteresowanie i powieścią, i jego autorem. Zrodziło więc rodzaj publiczności podobnej tej serialowej. I podobno była to publiczność naprawdę nieźle zaangażowana. Dała się nawet porwać „zakładomanii”.

Zakładam się o dwadzieścia tysięcy funtów z każdym kto wątpi,
że odbędę podróż dookoła świata najwyżej w osiemdziesiąt dni,
czyli w tysiąc dziewięćset dwadzieścia godzin lub
sto piętnaście tysięcy dwieście minut.
Przyjmujecie zakład, panowie?"

Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata

Verne – człowiek teatru (tak, tak dużo wcześniej zajmował się dramaturgią niż epiką) w czasach, o których ludzkości jeszcze się nie śniło o portalach społecznościowych, świetnie znał marketingową wartość widowni, zaangażowanej widowni. I można powiedzieć, że wspólnie z redakcją „Les Temps” odkrył hajp.

Ten hajp otworzył drogę nie tylko do popularności pierwszego książkowego wydania W 80 dni dookoła świata, ale i do bodaj pierwszego lokowania produktuparowca „Mongolia” - Towarzystwa P.&O.(Peninsular and Oriental).Tak więc pierwszy fictomercial łączy się z Verne`m i jego W 80 dni dookoła świata…( A może zna Ktoś wcześniejszy przykład lokowania produktu?)

Zainspirowani

Na wyzwaniu Verne`a, biciu jego rekordu czy testowaniu jego szlaku budowali swoje marki osobiste między dziennikarze i dziennikarki ( z Nellie Bly na czele), podróżnicy (George Francis Train), żeglarze (Yves Le Cornec), podróznicy tekściarze (Michael Palin - najmłodszy z Pythonów").

Szczególnie ciekawy jest przykład amerykańskiej dziennikarki Nellie Bly. Bly, ruszyła tropem powieści 14 listopada 1889 roku i ukończyła podróż w 72 dni, 6 godzin, 11 minut, 14 dni, 14 sekund. Jej błyskotliwe reportaże nadsyłane z każdego etapu podróży śladami W 80 dni dookoła świata, publikowane przez jej sponsora „New York World”, w błyskawicznym tempie awansowały pismo na pierwsze miejsce wśród amerykańskich gazet. A z dwudziestodwuletniej dziennikarki zrobiły prawdziwą gwiazdę i współczesnej prasy, i feminizmu.



 
Do grona zainspirowanych powieścią Verne`a można dziś zaliczyć setki (a może nawet tysiące?) mniej znanych osób, podejmujących wyzwania 80 dniowych (i krótszych!) podróży dookoła świata: na rowerach, na motocyklach, w elektrycznych samochodach, w balonach.

Do powieści Verne`a nawiązano też przed laty, w 2012roku, w strategii marketingowej Nokii E6-00, znanej także jako Nokia E6, strategii, której towarzyszyło hasło: Dookoła świata na jednej baterii.

http://infonokia.pl/newsy/nokia-e6-podejmuje-wyzwanie-dookola-swiata-na-jednej-baterii-uda-sie/

Nie brak też innych przykładów promocji i marketingu, które nawiązują lub nawiązywały do Verne`a. Przykłady? Proszę bardzo:
  • Tytuły programów telewizyjnych
W 80 dań dookoła świata z Robertem Makłowiczem
  • Tytuły książek
W 80 dań dookoła świata 
W 80 pociągów dookoła Indii
W 80 powiedzeń dookoła świata
Uwaga, dochodzę! W 80 orgazmów dookoła świata
W 80 dni dookoła świata (nie wyjeżdżając z Londynu)
  • Nagłówki
W 80 dni dookoła Windows10
W 80 dni do maratonu 4h – 2 i 3 w tygodniu
W 80 rytmów dookoła świata. Muzyka świata
W 80 słów dookoła Wszechświata.
  • Slogany
W 80 dni – nowa TY/Nowa Ty w 80 dni
W 80 dni – inna Ty/ Inna Ty – w 80 dni
W 21 cali dookoła świata.

Znacie inne, lepsze przykłady? Dopisujcie śmiało!



Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa. 
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub  Content i Marketing  na Facebooku.

Komentarze

Najpopularniejsze

Chwytliwe hasła

A jednak rymy w komunikacji wszelkiej maści są nieśmiertelne . Wczoraj wieczorową porą weszłam na Facebooka, a tu balet …rymów: „Pani Beato! Niestety, ten rząd obalą kobiety! Albo: „już to media podchwyciły, jakby całe życie z anarchią na piersiach łaziły”. Albo: „głośno wszędzie, czarno wszędzie, co to będzie, co to będzie!” Nawet niektóre hasztagi wyświetlające się na mojej facebookowej ściance ubrały się w rymy: #latowKato, #macchiatowkato. #nakawcewwawce. Może byłabym przeoczyła ten e-taniec rymów, gdyby nie to, że od pewnego czasu jestem wyczulona na rymowanie. Zwłaszcza w sloganach promocyjnych i reklamowych. I wbrew temu, co się sądzi „na mieście” rymy wcale nie wyszły z copywriterskiej mody. Mimo, że niektórych drażnią w sposób absolutny. Rymy robią niezłą robotę Rymy od zawsze bawiły, odróżniały, wyróżniały, wbijały w pamięć nazwy firm (i ich adresy), nazwy marek, produktów . O czym pisałam między innymi tutaj i tutaj . Rymy służyły także wyśmienicie czarnemu PR-owi, ...

Wokół biznesu w purpurze

  Od paru dni wraca do mnie myśl o purpurze: w brandingu, w marketingu, w reklamie. Jak zwykle, jest to myśl sprowokowana, tym razem pewnym przelotnym spotkaniem z firmą, która postawiła na „purpurową identyfikację”. Jak dla mnie jest to super pomysł, bo im jestem starsza tym bardziej uwodzi mnie purpura. (Może do tego koloru po prostu się dojrzewa?)  Na mieście jednak mówią, że z purpurą jest tak, że albo kochasz, albo nienawidzisz.  Myślę, że jest tak dlatego, że purpura to kolor łączący ekstrema: energię czerwieni i spokój niebieskości.  Źródło : https://pl.pinterest.com/pin/1407443629298597/ Purpura pulsuje, wibruje odcieniami. Nie bez kozery mówi się: „Purpura jest wszystkim, tylko nie zwykłym kolorem”.  Purpura opalizuje przy patrzeniu i w emocjonalnym oddziaływaniu: przyciąga i dystansuje, rozgrzewa i uspokaja, cieszy i smuci. Przystoi dumie i radości, i pokorze, i pokucie, i żałobie. Czy widział ktoś coś bardziej żałobnego niż purpurowe bratki? Nie jest ...

Czekolada: kultowe hasła reklamowe

Jean  A. Brillat-Savarin o czekoladzie Czekoladę uwielbiał na pewno Król August III. Podobno codziennie wstawał o 3 nad ranem, wypijał filiżankę nieprzyzwoicie intensywnej czekolady i siadał za biurkiem. Sam z siebie, a raczej ze swojej królewskiej mądrości, nieprzyjemności królewskich obowiązków otwierał  czekoladową przyjemnością. A Brillat-Savarin, autor słynnej Fizjologii smaku (1825),  pisał:” […] gdy myślenie przychodzi mi z trudem i przygniata jakaś niewiadoma siła, do wielkiej filiżanki czekolady dodaję ziarnko ambry wielkości bobu, utłuczone z cukrem i zawsze pomaga mi to doskonale. Dzięki temu środkowi wzmacniającemu życie staje się łatwiejsze, myśl lżejsza i nie grozi mi bezsenność, nieunikniona po filiżance kawy na wodzie, którą wypijałbym w tej samej intencji” . I pewnie niekłamany był  ten jeden z jego 9 żali nad biednymi przodkami, którym nie dane było próbować smaków Anno Domini 1825: „ Bogacze Rzymu, którzy wyciskaliście pieniądze zews...