O smakach się nie dyskutuje. Smaki się odkrywa. Smaków się używa!
Słowo smak* jest jednym z tych ulubionych przez …copywriterów. Używają go namiętnie w różnych znaczeniach oraz funkcjach (i, rzecz jasna, nie tylko w związku z branżą spożywczą!). Posługują się nim więc:
- dla nazwania firm i innych organizacji,
- w nazwach stron WWW i blogów,
- w sloganach promocyjnych oraz reklamowych i w nazwach konkursów (Pamiętam nawet hasło: Slogany reklamowe powinny mieć wyjątkowy smak! Pamiętam też zgrabny akronim eventowy: SMAK – Spotkania Młodych Amatorów Kina),
- w tytułach artykułów, książek, serii wydawniczych, czasopism i innych magazynów,
- w wezwaniach do akcji: smakuj, rozsmakuj się, posmakuj, zasmakuj, wypróbuj smak, rozkoszuj się smakiem, popróbuj, zagustuj !
Słowami można zastąpić zapach i dotyk. Słowami też można dotykać. Nawet czulej niż dłońmi. Zapach można tak opisać, że nabierze smaku i kolorów.
J. L. Wiśniewski, S@motność w Sieci
Słowo smak ma po prostu siłę
Copywriterzy kochają słowo „smak”, bo tkwi w nim siła wieloznaczności – dosłowności i przenośni. Bo smak niby odnosi się do „doznań na języku”, ale i wzrok, węch, dotyk, słuch i doświadczenia robią swoje w jego doznawaniu. I smak liczy się wszędzie tam, gdzie występuje różnorodność, a idzie o wybór, dopasowanie, dobranie, dogodzenie, przyjemność, rozkosz i …odrobinę znajomości rzeczy. O wirtuozerii czy mistrzostwie nie wspominając.Można przecież jeść ze smakiem, ale i ubierać się i urządzać swoje wnętrza ze smakiem ( ach, to hasło „smakuj dizajn!”), a także zachowywać się ze smakiem, a wreszcie smakować literaturę i sztuki różne albo …czas i przestrzeń.
Na pewno znacie dość popularny zamiennik łacińskiego Carpe diem!, czyli Smakuj każdą chwilę!. Zamiennik ten ostatnio dość intensywnie podkręca marketing Coca-Coli.
Z cyklu: Smakuj... |
Smakować można też życie, najlepiej wespół zespół. Generalnie, życie i smak idą ze sobą w parze. I w ogóle smakowanie lubi sparowanie (Trucie się też – ale to już temat na inny post.)
Razem smakuje lepiej |
Przykłady sloganów ze smakiem
Dobre pomysły, dobry smak/ WiniarySmakuj chwilę. Kropla. /Coca-Cola
Smakuj życie. Veroni Mineral./ Zbyszko
BRITA. Uwolnij smak napojów/ Brita
Smak łowi Makłowicz przez cztery pory roku / TESCO
To tylko garstka przykładów, ograniczona do marek zakorzenionych na rynku „spożywczym”. Coraz mocniej na smak stawiają też copywriterzy, którzy współpracują z organizacjami turystycznymi, przemysłami kreatywnymi i organizacjami edukacyjnmi.
Może rzeczywiście nadchodzi pokolenie smaku?
Po prostu smak |
* Słowo smak w znaczeniu smak, zmysł smaku; smak czegoś, posmak, zapożyczone z języka niemieckiego, towarzyszy nam od XV wieku.
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)