Żyjemy w czasach uwrażliwienia na stereotypy. Streotypy kolą, bolą, rodzą skargi Zwłaszcza w reklamie. Bo reklamie przypisuje się przecież funkcje: kulturowej pilotki, kreatorki nowych zachowań, twórczyni pragnień
A warto zwrócić uwagę, że żeby być oskarżonym o „gadanie streotypem” czasami wcale nie trzeba gadać. Wystarczy przemilczeć. Przemilczenie – na przykład kobiet w reklamie jakiegoś produktu - może być grubym dowodem na stereotypowy ogląd rzeczywistości. Na ogląd niezgodny z jakimikolwiek standardami marketingu.
Najlepiej o powyższym świadczy fakt zakazania reklamy brytyjskiego sklepu PC Specialist w Wielkiej Brytanii przez tamtejszą agencję zajmującą się standardami w telewizyjnych spotach - Advertising Standards Authority. Reklamę kazano wycofać, ponieważ ... nie było w niej ani jednej kobiety. Na nic zdały się tłumaczenia reklamodawcy, że twórcy reklamy mieli za zadanie skomunikowanie się z rzeczywistym, tj męskim targetem.
Brytyjski przykład pokazuje, że brak kobiet w komunikacie też może być poczytany za …seksizm. Całkiem podobnie, jak ich przedstawianie: marginalne (w tym nieme, w rolach statystek!), protekcjonalne, wybitnie udomowione, uprzedmiotowione (ciałoistyczne, erotoistycznie!).
Ale za seksistowskie może być też poczytywane ich przedstawienie nadreprezentatywne (nieprawdziwe!), przeestetyzowane (nierealne!), czy też w roli muz albo botek. Bo przecież „muzowanie” jest formą uprzedmiotowienia, a od bycia botką do bycia służącą droga jest nader króciutka.
Seksizm niejedną ma postać |
Ehhh…
Seksizm jest jak medal, ma dwie strony: żeńską i męską! No i w dodatku bywa ambiwalentny: wrogi i dobrotliwy, jak na przykład samo wspomnienie o wiotkości czy delikatności kobiet.
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)