Nie wiem czy kiedykolwiek wierzyłam, że Mikołaj istnieje. Bo nie o wiarę tu szło, ale o umowę. O umowę, że w długą noc grudniową on przychodzi. On we własnej niewidzialnej postaci. Tak, tak, należę do tych, którzy w dzieciństwie nie mieli okazji do dotknięcia Mikołaja w postaci wyrośniętego krasnoluda z worem.
W moim dziecięcym świecie nie było nic ważniejszego niż gra wyobraźni oparta o umowy. Nie było nic ważniejszego niż te światy na niby, stwarzane w bajkach, baśniach, legendach ale też w rówieśniczej grupie. Stwarzane na szybko, w pospiesznym rozdaniu ról osobom i rzeczom, w zorganizowaniu bardzo oszczędnych kostiumów i rekwizytów. Zwykle najbardziej podręcznych z podręcznych.
Tkwiąc po kokardy i pilotki w świecie umowy, ja i moi rówieśnicy żyliśmy sobie szczęśliwie w nim aż się nam znudziło albo …przyszedł ktoś z gatunku „psuj".
Dziś „psuje" rosną jak grzyby po deszczu. I kompletnie dewastują rodzicielsko-dziecięcą grę w Mikołaja. Tę odwieczną rodzinną grudniową umowę, która ma wabik w postaci „prezentu”, ale też/przede wszystkim mnóstwo innych akcji, jak: listy do Mikołaja – spontaniczne wypowiedzenie marzeń i materialnych potrzeb, głaszcząco-przypominające listy od Mikołaja(oj były rózgi, były!), domowe podziały na ukrywaczy prezentów i ich sterylnych tropicieli.
Tu i ówdzie uprawiano też Mikołajowy storytelling. Czasami bywał on tak przekonywujący, że rano człowiek, bez względu na wiek, wypatrywał pod oknami choćby resztek śladów Mikołajowych buciorów, anielskich bucików i kopyt renifera.
A dziś mikołaje i mikołajki chodzą stadami, a reklamy krzyczą: „Mikołaj nie istnieje! Istnieją tylko dobre ceny” albo: „Zdrowy rozsądek każdego dnia!”
Zdrowy rozsądek każdego dnia? Myślę sobie, że niekoniecznie, niekoniecznie! Odrobina romantyzmu, choćby o mocy jednego Byrona, nikomu jeszcze chyba nie zaszkodziła?
A reklamy krzyczą: Mikołaj nie istnieje. Istnieją tylko dobre ceny. AD 2019.
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom. ***Polub Content i Marketing na Facebooku. |
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)