Przejdź do głównej zawartości

7 wyróżników kiczu


Odkąd praktykuję haiku, jestem uważniejsza. Wczoraj, na trasie stałych przechadzek zauważyłam temat: kicz w reklamie, marketingu…Wyfrunął z mojej głowy jako haiku:

Stacja-Pistacja wita,

szyby całe w wisteriach i dynie

- zatrzepotał skrzydłami kicz. 

Inwazja kiczu

Czym jest kicz? Kiedyś pojęcie kiczu stosowano tylko do oceny malarstwa. Dokładniej do oddzielenia malarstwa dobrego od lichoty, tandety, podróbki… Dziś o kiczu można mówić w kontekście każdej sztuki, a także komunikacji, również tej wyborczej. O kiczu mówi się też, gdy próbuje się opisać styl(e) życia. Niektórzy widząc instagramowo-fejsbukowe wystylizowane obrazki także myślą kiczu. 

Z drugiej strony, pojęcie kiczu bywa coraz bardziej rozmywane. Wielu celebrytów, pisarzy i celebrytów-pisarzy mówi o śmierci kiczu. Śmierci od płynnej rzeczywistości, od „nadreprezentcji artystów” i łykaczy zmysłowej strawy: ładnej, łatwej, przyjemnej, czułostkowej, taniej. Ble, ble, ble...

Z trzeciej strony od ponad sześćdziesięciu lat trwa rehabilitacja kiczu, bodaj od czasu artykułu Ludwika Giersza pt. Kitschmensch (Człowiek kiczu). Napisał w nim Giersz, że kicz nie jest czymś negatywnym, że istnieje na zewnątrz, że tkwi też w każdym człowieku, a więc również i w artystach, ich dziełach i odbiorcach.


Z czwartej strony, od lat na różnych polach, hasają „gracze w kicz” i z dumą posługują się etykietami: kicz świadomy siebie, kicz zamierzony, kicz-zabawa, kicz-żart, kicz samoobrona, kicz strategia oporu. Wczoraj trafiłam nawet na fragment marketingowego opisu ze sloganem: Niech żyje kamp! Czy odważysz się na świadomy kicz?

Czym jest kicz

Sama nazwa „kicz”w języku niemieckim (Kitsch), z którego ją przejęto, znaczy „bubel, lichota". Jest więc historycznie kicz spokrewniony z tandetą, szmirą, efekciarstwem, estetycznym kitem i kampem., 

Jak rozpoznać kicz? Ja dla siebie mam parę niezawodnych wskaźników, jak:

  1. nadozdobność („za wiele”, „za wielkie”, przegięte)
  2. dążenie do „ładności” (przefajnowane, przesłodzone, przeckliwione, „kicz jest słitaśny”)
  3. efekciarski emocjonalizm („ wszystkie chustki na pokład”, czułostkowość, wzrusz i ciary)
  4. niefunkcjonalność albo niedostosowanie (niestosowność, wrażenie żenady, dyskomfortu, cringe)
  5. wtórność i banalizacja (podobno kicz to stosunek oryginalności do wtórności. )
  6. posługiwanie się szablonami
  7. wrażenie sztuczności i skłamania.


Warto przeczytać: 

Banach Andrzej, O kiczu. Wydawnictwo Literackie Kraków 1968. 

Kudra Barbara, Szkudlarek-Śmiechowicz Ewa, Kicz w języku i komunikacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. 

Maciejewski Jakub, Kamp -kicz. „Ruch Filozoficzny" nr 2 (2018) .

Szostak Michał, Kicz, nasza ochrona przed rzeczywistością. https://wiez.pl/2021/01/12/kicz-nasza-ochrona-przed-rzeczywistoscia/

Świerczek Paweł, Kiczowy kamp, kampowy kicz. O mieszaniu kategorii i strategii oporu. https://swierczekpawel.medium.com/kiczowy-kamp-kampowy-kicz-o-mieszaniu-kategorii-i-strategiach-oporu-cbf36351405d

 Czy pojęcie "kicz" ma jeszcze sens? https://rynekisztuka.pl/2015/03/03/czy-pojecie-kicz-ma-jeszcze-sens/

                                                               Blogowanie to gra zespołowa. 
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub  Content i Marketing  na Facebooku. 

Komentarze

Najpopularniejsze

Chwytliwe hasła

A jednak rymy w komunikacji wszelkiej maści są nieśmiertelne . Wczoraj wieczorową porą weszłam na Facebooka, a tu balet …rymów: „Pani Beato! Niestety, ten rząd obalą kobiety! Albo: „już to media podchwyciły, jakby całe życie z anarchią na piersiach łaziły”. Albo: „głośno wszędzie, czarno wszędzie, co to będzie, co to będzie!” Nawet niektóre hasztagi wyświetlające się na mojej facebookowej ściance ubrały się w rymy: #latowKato, #macchiatowkato. #nakawcewwawce. Może byłabym przeoczyła ten e-taniec rymów, gdyby nie to, że od pewnego czasu jestem wyczulona na rymowanie. Zwłaszcza w sloganach promocyjnych i reklamowych. I wbrew temu, co się sądzi „na mieście” rymy wcale nie wyszły z copywriterskiej mody. Mimo, że niektórych drażnią w sposób absolutny. Rymy robią niezłą robotę Rymy od zawsze bawiły, odróżniały, wyróżniały, wbijały w pamięć nazwy firm (i ich adresy), nazwy marek, produktów . O czym pisałam między innymi tutaj i tutaj . Rymy służyły także wyśmienicie czarnemu PR-owi,

Copywriter, kto to?

O copywriterze mówi się żartobliwie copyrider, copyfighter, copyRAJTER. Nierzadko copywriterzy sami tak mówią o sobie. Nazywają się także mistrzami od słownych aperitifów, żonglerek, gięć i załamań. Tymczasem copywriter jest specjalistą od… tekstów, które mają sprzedawać. Choć dzisiaj już nie tylko, bo sprzedaż to tylko jedna z NOA – najbardziej oczekiwanej akcji. Celem copywritera mogą więc być takie NOA, jak: odwiedzenie innej podstrony lub strony, zapisanie się na newsletter, wypełnienie formularza, kontakt z przedstawicielem firmy. Copywriter jest więc specjalistą od tekstów, którą mają prowadzić do NOA i nie tylko (o czym poniżej). Tworzy anonimowo i   zwykle w organicznym związku z przekazem wizualnym. Jak mówił przed laty Leo Spitzer, copywriter uprawia swoisty Gebrauchkunst – sztukę stosowaną, użytkową, która należy do ustalonego porządku codzienności. Zakres prac copywritera Dziś w zakres prac copywritera wchodzą też: tworzenie nazw dla organizacji i produktów

Czekolada: kultowe hasła reklamowe

Jean  A. Brillat-Savarin o czekoladzie Czekoladę uwielbiał na pewno Król August III. Podobno codziennie wstawał o 3 nad ranem, wypijał filiżankę nieprzyzwoicie intensywnej czekolady i siadał za biurkiem. Sam z siebie, a raczej ze swojej królewskiej mądrości, nieprzyjemności królewskich obowiązków otwierał  czekoladową przyjemnością. A Brillat-Savarin, autor słynnej Fizjologii smaku (1825),  pisał:” […] gdy myślenie przychodzi mi z trudem i przygniata jakaś niewiadoma siła, do wielkiej filiżanki czekolady dodaję ziarnko ambry wielkości bobu, utłuczone z cukrem i zawsze pomaga mi to doskonale. Dzięki temu środkowi wzmacniającemu życie staje się łatwiejsze, myśl lżejsza i nie grozi mi bezsenność, nieunikniona po filiżance kawy na wodzie, którą wypijałbym w tej samej intencji” . I pewnie niekłamany był  ten jeden z jego 9 żali nad biednymi przodkami, którym nie dane było próbować smaków Anno Domini 1825: „ Bogacze Rzymu, którzy wyciskaliście pieniądze zewsząd, gdzie stanęła