Przejdź do głównej zawartości

Tytuły, który sprzedają


Jakiś czas temu pisałam o tytułach on-line, które działają jak magnes. Dobry tytuł przede wszystkim pozwala być zauważonym i odnalezionym w czeluściach Internetu. I jakby nie patrzyć – bez dobrego tytułu trudno zdobyć czytelników, którzy mogą stać się systematycznymi czytelnikami. A nawet fanami.

Dobre tytuły: przykłady

A wracam do sprawy tytułów, bo podczytuję sobie książkę Michaela Porta* (Stara ale jara! I do szpiku content marketingowa, choć wydana w 2006 roku!) – autora i biznesmena rozpoznawalnego jako „facet, do którego powinieneś się zgłosić, gdy masz już dość wąskich horyzontów”. (A swoją drogą, ilu naszych rodzimych autorów potrafi się tak jasno i wyraziście autopromować.)

Michael Port to specjalista od efektywnego i efektownego sprzedawania. A właściwiej od oferowania wartości i korzyści. Wartości, korzyści – niby to tylko słowa, jednak dużo lepiej się sprzedaje, gdy myśli się ich znaczeniami niż o cechach takiego czy innego produktu. Zwłaszcza, gdy sprzedaje się usługi. „Najlepsze rzeczy w życiu nie są rzeczami” – mówi obiegowe powiedzenie. Paradoksalne to, ale prawdziwe. 

I właśnie Michael Port, pomiędzy innymi „sprawami sprzedażowymi”, porządkuje też sprawę tytułowania artykułów i książek. Ze swojej – marketingowej perspektywy. A ponieważ sprawa tytułów jest ważniejsza niż się nawet niektórym  wytrawnym marketingowcom śniło,  notuję za Portem sobie, Wam i E-Muzom, że dobrze sprzedają tytuły, które :
  • przyciągają uwagę (na przykład: 50 najlepszych (i najgorszych) interesów w historii biznesu, 100 najlepszych książek biznesowych: poznaj niezbędny kanon, 200 odpowiedzi na pytania z marketingu.)
  • budują napięcie (przykładowo: Tajemnice dynamicznej komunikacji, Marketing społecznościowy: tajniki skutecznej promocji w Social Media i wszelkie tytułowe kulisy, sekrety, tajemnice,  )
  • opowiadają historie, które motywują (wszelkie: drogi do… takiego lub innego sukcesu, a najczęściej pieniędzy i sławy**, wszelkie autentyczne, nieznane i  niezwykłe historie sukcesów, choć także…tytuły i podtytuły w rodzaju: od zera do bohatera, od zera do lidera, od zera do mistrza feedera, od zera do ECeDeeLa )
  • podpowiadają, jak obchodzić się z powszechnymi lękami, obawami (na przykład: 10 największych obaw, jakie odczuwa każdy początkujący przedsiębiorca albo Przypowieść biznesowa o tym, jak pokonać trzy lęki, które niszczą relacje z klientem)
  • rozwiązują konkretne problemy (jak:100 sposobów na Google, Jak się wybić w świecie pełnym zgiełkuBabcine sposoby na wszystko, Bądź pro! 7 kroków do mistrzostwa w marketingu sieciowym)
  • budują więź emocjonalną (przykładowo: Czego nauczyła mnie choroba…, Jak osobiste nieszczęście przekuć w sukces )
Wszystkie przykłady zostały przeze mnie wyszukane albo wymyślone.    

*Michael Port, Zgarnij klienta: najszybszy, najprostszy i najbardziej skuteczny system umożliwiający pozyskanie tylu klientów, ilu nie jesteś nawet w stanie obsłużyć.Tł.. Joanna Sugiero."Helion" 2007.

**Biznesowe opowieści mają długą historię. Ich najlepszym przykładem są: amerykańskie opowieści motywacyjne z końca XIX wieku z serii „Rags to riches”, czyli „Od pucybuta do milionera”. Powstawały na fali rządowej idei wyzwalania aktywności biznesowej wśród Amerykanów i imigrantów, popularyzowania idei „self-made man”. Szczególnym popularyzatorem tej idei był Horatio Alger – autor hasła:„Sink or swim” (1870).

Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa. 
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub  Content i Marketing  na Facebooku.

Komentarze

  1. Woow- super! Bardzo przydatne wskazówki - dzięki ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Krótko, zwięźle i treściwie. Lubię takie wpisy co wyjaśniają wiele w nie przydługim tekście. Elaboratów nie znoszę czytać bo nie mam na to czasu. Super :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)

Najpopularniejsze

Chwytliwe hasła

A jednak rymy w komunikacji wszelkiej maści są nieśmiertelne . Wczoraj wieczorową porą weszłam na Facebooka, a tu balet …rymów: „Pani Beato! Niestety, ten rząd obalą kobiety! Albo: „już to media podchwyciły, jakby całe życie z anarchią na piersiach łaziły”. Albo: „głośno wszędzie, czarno wszędzie, co to będzie, co to będzie!” Nawet niektóre hasztagi wyświetlające się na mojej facebookowej ściance ubrały się w rymy: #latowKato, #macchiatowkato. #nakawcewwawce. Może byłabym przeoczyła ten e-taniec rymów, gdyby nie to, że od pewnego czasu jestem wyczulona na rymowanie. Zwłaszcza w sloganach promocyjnych i reklamowych. I wbrew temu, co się sądzi „na mieście” rymy wcale nie wyszły z copywriterskiej mody. Mimo, że niektórych drażnią w sposób absolutny. Rymy robią niezłą robotę Rymy od zawsze bawiły, odróżniały, wyróżniały, wbijały w pamięć nazwy firm (i ich adresy), nazwy marek, produktów . O czym pisałam między innymi tutaj i tutaj . Rymy służyły także wyśmienicie czarnemu PR-owi, ...

Wokół biznesu w purpurze

  Od paru dni wraca do mnie myśl o purpurze: w brandingu, w marketingu, w reklamie. Jak zwykle, jest to myśl sprowokowana, tym razem pewnym przelotnym spotkaniem z firmą, która postawiła na „purpurową identyfikację”. Jak dla mnie jest to super pomysł, bo im jestem starsza tym bardziej uwodzi mnie purpura. (Może do tego koloru po prostu się dojrzewa?)  Na mieście jednak mówią, że z purpurą jest tak, że albo kochasz, albo nienawidzisz.  Myślę, że jest tak dlatego, że purpura to kolor łączący ekstrema: energię czerwieni i spokój niebieskości.  Źródło : https://pl.pinterest.com/pin/1407443629298597/ Purpura pulsuje, wibruje odcieniami. Nie bez kozery mówi się: „Purpura jest wszystkim, tylko nie zwykłym kolorem”.  Purpura opalizuje przy patrzeniu i w emocjonalnym oddziaływaniu: przyciąga i dystansuje, rozgrzewa i uspokaja, cieszy i smuci. Przystoi dumie i radości, i pokorze, i pokucie, i żałobie. Czy widział ktoś coś bardziej żałobnego niż purpurowe bratki? Nie jest ...

Czekolada: kultowe hasła reklamowe

Jean  A. Brillat-Savarin o czekoladzie Czekoladę uwielbiał na pewno Król August III. Podobno codziennie wstawał o 3 nad ranem, wypijał filiżankę nieprzyzwoicie intensywnej czekolady i siadał za biurkiem. Sam z siebie, a raczej ze swojej królewskiej mądrości, nieprzyjemności królewskich obowiązków otwierał  czekoladową przyjemnością. A Brillat-Savarin, autor słynnej Fizjologii smaku (1825),  pisał:” […] gdy myślenie przychodzi mi z trudem i przygniata jakaś niewiadoma siła, do wielkiej filiżanki czekolady dodaję ziarnko ambry wielkości bobu, utłuczone z cukrem i zawsze pomaga mi to doskonale. Dzięki temu środkowi wzmacniającemu życie staje się łatwiejsze, myśl lżejsza i nie grozi mi bezsenność, nieunikniona po filiżance kawy na wodzie, którą wypijałbym w tej samej intencji” . I pewnie niekłamany był  ten jeden z jego 9 żali nad biednymi przodkami, którym nie dane było próbować smaków Anno Domini 1825: „ Bogacze Rzymu, którzy wyciskaliście pieniądze zews...