Przejdź do głównej zawartości

Być albo nie …


Witajcie moi Drodzy, dzisiaj podsyłam Wam krótką notkę z mojego ostatniego spotkania z tekstami. Na pewno wszyscy znacie Szekspirowe To be, or not to be… Czyli staropolskie … Bydlić albo  nie bydlić. 

Jeśli myślicie, że poniosła mnie fantazja, wystarczy zajrzeć do książki Kiełbasa i sznurek… A tu profesor Bralczyk powiada: „…bo kiedyś bydlić znaczyło…>>być<<”. I dalej: „Później >>bydlić<< znaczyło >>mieszkać<<. U Czechów do tej pory tak  jest”.

Albo wystarczy otworzyć  Słownik Staropolski. Mówi to samo, a dodatkowo, że bydlić to także: żyć, przebywać, postępować. A bydlenie to: byt, życie, mieszkanie, postępowanie, a bydło to po prostu mienie, majątek, żywot, stan. 

Staropolszczyzna Was nie przekonuje? Wolicie potoczność? Albo miejską dzisiejszość? Proszę bardzo. Miejski słownik slangu i mowy potocznej (on-line) mówi, że bydlić to uprawiać seks. Tak więc czy inaczej, wracamy do pytania: Być albo nie być?

Jedno w czterech wydaniach (w tym jednym ukrytym): 
Bydlić albo nie bydlić



Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa. 
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub  Content i Marketing  na Facebooku.


Komentarze

  1. O tym bydlić nie miałam pojęcia, a jestem filologiem. Aż wstyd! ale dziękuję, bo to ciekawe.
    Pozdrawiam,
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za wizytę i motywujący komentarz. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)

Najpopularniejsze

Czekolada: kultowe hasła reklamowe

Czekoladę uwielbiał na pewno Król August III. Podobno codziennie wstawał o 3 nad ranem, wypijał filiżankę nieprzyzwoicie intensywnej czekolady i siadał za biurkiem. Sam z siebie, a raczej ze swojej królewskiej mądrości, nieprzyjemności królewskich obowiązków otwierał  czekoladową przyjemnością.

A Brillat-Savarin, autor słynnej Fizjologii smaku (1825),  pisał:” […] gdy myślenie przychodzi mi z trudem i przygniata jakaś niewiadoma siła, do wielkiej filiżanki czekolady dodaję ziarnko ambry wielkości bobu, utłuczone z cukrem i zawsze pomaga mi to doskonale. Dzięki temu środkowi wzmacniającemu życie staje się łatwiejsze, myśl lżejsza i nie grozi mi bezsenność, nieunikniona po filiżance kawy na wodzie, którą wypijałbym w tej samej intencji” .

I pewnie niekłamany był  ten jeden z jego 9 żali nad biednymi przodkami, którym nie dane było próbować smaków Anno Domini 1825: „ Bogacze Rzymu, którzy wyciskaliście pieniądze zewsząd, gdzie stanęła rzymska stopa, nigdy na waszych sławnych salonach ni…

Chwytliwe hasła

A jednak rymy w komunikacji wszelkiej maści są nieśmiertelne. Wczoraj wieczorową porą weszłam na Facebooka, a tu balet …rymów: „Pani Beato! Niestety, ten rząd obalą kobiety! Albo: „już to media podchwyciły, jakby całe życie z anarchią na piersiach łaziły”. Albo: „głośno wszędzie, czarno wszędzie, co to będzie, co to będzie!”

Nawet niektóre hasztagi wyświetlające się na mojej facebookowej ściance ubrały się w rymy:
#latowKato, #macchiatowkato. #nakawcewwawce.

Może byłabym przeoczyła ten e-taniec rymów, gdyby nie to, że od pewnego czasu jestem wyczulona na rymowanie. Zwłaszcza w sloganach promocyjnych i reklamowych. I wbrew temu, co się sądzi „na mieście” rymy wcale nie wyszły z copywriterskiej mody. Mimo, że niektórych drażnią w sposób absolutny.
Rymy robią niezłą robotęRymy od zawsze bawiły, odróżniały, wyróżniały, wbijały w pamięć nazwy firm (i ich adresy), nazwy marek, produktów. O czym pisałam między innymi tutaj i tutaj. Rymy służyły także wyśmienicie czarnemu PR-owi, czy jak mówi…

Hajp lub hype, czyli szum