We wczorajszym poście pisałam o pochodzeniu słowa akronim, o modach na akronimy, o ich zaletach i wadach w copywritingu. Uwaga! w publikacjach internetowych często akronim jest mylony z akrostychem!
I choć akronimy mają trochę wad, to użyte dobrze osadzają się w pamięci, jak mało co.
Przykłady akronimów stosowanych w marketingu i reklamie
Do klasyki akronimów związanych z marketingiem należą między innymi :- SWOT (strengths – mocne strony, weaknesses – słabe strony, opportunities – szanse, threats – zagrożenia) Nazwa jednej z najpopularniejszych technik analizy i oceny biznesowego potencjału, stosowana w planowaniu strategii marketingowej i/lub biznesowej.
- AIDA (attention – uwaga, przyciągnięcie uwagi klienta do produktu, interest — zainteresowanie klienta właściwościami produktu, desire – przekonanie klienta, że produkt jest mu potrzebny i może zaspokoić jego potrzeby, action — właściwe przekonywanie klienta do zakupa ) Nazwa uniwersalnego modelu działań w planowaniu strategii marketingowej. Ciekawostka! W 1937 roku Tadeusz Krzyżewski zaproponował polski odpowiednik: UZDA (uwaga, zainteresowanie, dążenie, akcja).
- ABC (Attention, Benefit, Close) – etapy oddziaływania na potencjalnego klienta: skupienie uwagi, wskazanie korzyści, zamknięcie sprzedaży.
- POS/POSM (point of sale/point of sales materials) – materiały, które wspierają sprzedaż w punkcie dystrybucji. Wśród nich wyróżnia się materiały miękkie (ulotki, kalendarzyki, broszury itd), czyli wykonane z papieru lub kartonu i materiały twarde – wykonane z plastiku lub innych trwałych materiałów (np. kasetony, pylony reklamowe, szyldy, standy etc.).
- ATL („above-the-line”) – kampanie reklamowe, które wykorzystują mass-media, czyli telewizję, radio, prasę.
- BTL („below-the-line”) – kampanie reklamowe, które skupiają się na dotarciu do indywidualnego klienta przez ulotki, foldery, listy sprzedażowe.
- NOA *(najbardziej oczekiwana akcja). Jest to ostateczna i najważniejsza akcja, do jakiej chcemy nakłonić potencjalnego klienta przez kampanię reklamową (np. zakup produktu, zamówienie usługi). Stosowane są też inne skróty, np. NOR – najbardziej oczekiwana reakcja.
- BFD (beliefs, feelings, desires) – uniwersalna formuła, która pozwala na tworzenie skutecznych tekstów reklamowych, odnoszona do przekonań, uczuć i pragnień grupy docelowej lub grup.
- KISS (Keep it Super Simple) – uniwersalna zasada stosowana przy tworzeniu nazw, haseł i sloganów, przeniesiona z inżynierii wojskowej.
Zasada KISS |
- USP (unique selling proposition) – unikatowa propozycja sprzedaży, czynnik eksponowany w kampanii reklamowej, który wyróżnia dany produkt, spośród innych w jego sektorze.
- 5P : product (produkt), price (cena), promotion (promocja), positioning (plasownie), publicity (reklama), packaging (opakowanie), pass-along (rekomendacja), permission (przyzwolenie)
- OPZT (obietnica, potrzeba, zainteresowanie, treść) – akronim autorstwa Michaela Hyatta, przydatny w tworzeniu nazw i tytułów.
- CZUJESZ? (Człowiek to my, Zbawicielka, Uporządkowanie, Jednocześnie, Empatia, Społeczność, Zmysłowo i pięknie,? -rozwaga) – akronim autorstwa Katarzyny Pawlikowskiej i Marka Poleszaka, przydatny w planowaniu i realizowaniu komunikacji marketingowej (i nie tylko marketingowej!) kierowanej do kobiet.
Przykłady akronimów w copywritingu
Akronimy używane są głównie w nadawaniu nazw firmom i organizacjom. Choć nie tylko – jak świadczy LATTE.Przykłady użycia akronimów w namingu? Proszę bardzo, garść z klasyki w kolejności alfabetycznej:
- ASICS – od „Anima Sana in Corpore Sano”, czyli hasła „W zdrowym ciele zdrowy duch".
- APART – od pierwszych liter imion właścicieli: Adama i Piotra Rączyńskich oraz słowa „art”
- CCC – od pierwszych liter hasła reklamowego: Cena Czyni Cuda
- BAKOMA – od pierwszych sylab imienia i nazwisk założycieli i udziałowców: Barbary Komorowskiej oraz Edwarda Mazura.
- BMW – od pełnej nazwy koncernu Bayerische Motoren Werke (ang: Bavarian Motor Works), podobnie jak FIAT – Fabbrica Italiana Automobili Torino czy IBM – International Business Machines Corporation
- CK – od pierwszych liter imienia i nazwiska: Calvin Klein
- DHL – od pierwszych liter nazwisk założycieli firmy: Adriana Dalseya, Larrego Hillbloma i Roberta Lynna
- DUMBO – od pierwszych liter adresu firmy Down Under the Manhattan Bridge Overpass
- HARIBO – od pierwszych sylab imienia i nazwiska właściciela oraz miejsca miejsca usytuowania firmy: Hans Riegel, Bonn
- IKEA – od imienia i nazwiska założyciela Ingvara Kamprada oraz Elmtaryd i Agunnaryd- miejscowości/parafii i farmy w prowincji Småland, w której Ingvar się wychowywał)
- KFC – od pierwszych liter Kentucky Fried Chicken (pol. smażony kurczak z Kentucky, gdzie znajduje się znajduje się centrala firmy).
- LEGO – od pierwszych sylab duńskiego „leg godt" (pol. „dobra zabawa"). Dodatkowo, w języku łacińskim "lego" oznacza "naukę" i "łączenie się". A zatem to nazewnicza perełka.
- MAYBELLINE – od imienia właściciela firmy Thomasa L. Williamsa – Maybel oraz słowa „vaseline” (wazeliny), składnika rewolucyjnego produktu, jakim był preparat do przyciemniania rzęs na bazie wazeliny.
- TCHIBO – od pierwszej sylaby pierwszej części nazwiska Carla Tchilinga-Hiryana i słowa „Bohne” (niem. ziarno).
- TESCO – od 3 pierwszych liter imienia i nazwiska dostawcy pierwszego wielkiego dostawcy herbaty i pierwsze 2 litery nazwiska właściciela (T.E. Stockwell i J.Cohen )..
Akronimy w nazwach polskich firm lokalnych
Oto kilka wybranych przykładów:- akronimy utworzone od imienia lub nazwiska: A.(od imienia Antoni), Sobi (od nazwiska Sobieski)
- akronimy literowe:A&A (od imion: Agnieszka i Adam), I&T (od: Iwona Tutaj)
- akronimy grupowe: Iz-Mar (od: Izabela i Marek), Ewmar ( od:Ewa i Marek)
- akronimy złożeniowe: Ewa-M (od: Ewa Mizerska)
- akronimy mieszane :(głoskowo-grupowe), np.: Smaga (od: Sękowska- Mucha Agnieszka).
Akronimy w życiu codziennym
Można powiedzieć, że żyjemy w chmurze akronimów. Niekiedy jesteśmy z nimi tak zżyci, że ich nie zauważamy. Akronimy towarzyszą nam w:- życiu codziennym
- w językach środowiskowych:
w cross-ficie – A2G (ass to grass) – „tyłkiem do ziemi”, „przysiad”, PR (personal record) – „osobisty rekord”
w marynarce, lotnictwie, logistyce, medycynie, itd….
- w polityce
- w języku żartu, ironii i satyry
O inwencji twórców tekstów kabaretowych napiszę innym razem.
A na koniec warto jeszcze wspomnieć o ...walce z akronimami przez akronimy. Przykłady? Proszę bardzo:
AAAAA (American Association Against Acronym Abuse) – Amerykańskie Stowarzyszenie Przeciwko Nadużywaniu Skrótów, IDA (I dislike Acronyms) – nie lubię skrótów, SFLA (stupid four letter acronym) – głupi czteroliterowy skrót, SSEWBA (someday soon, everything will be acronym) – pewnego dnia do wszystkiego będą skróty, YABA (yet another bloody acronym) – jeszcze jeden
cholerny skrót.
* Najbardziej Oczekiwaną Akcją może być:
- dokonanie zakupu,
- odwiedzenie innej strony serwisu,
- zapisanie się na newsletter,
- wypełnienie formularza,
- kontakt z przedstawicielem firmy.
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)