Nareszcie znalazłam wolną chwilę żeby dopisać parę kolejnych zdań do mojego eseju o purpurze. Będzie więc o purpurze w biznesie. Wcześniej pisałam o definicyjnych i nazewniczych przygodach purpury.
Właściwie wypadałoby zacząć od jednej z najstarszych wzmianek kariery, która wyrosła wprost z purpury, a dokładniej z handlu purpurą. Mam tu na myśli biblijną Lidię (Dzieje Apostolskie 16:14) z miasta Tiatyra, dzisiejszą patronkę farbiarzy .
„Lidia była księżniczką w charakterze, choć nie w pozycji. Jest opisywana jako „sprzedawczyni purpury”, co odnosi się albo do purpurowej tkaniny albo do purpurowego barwnika używanego do barwienia tkaniny. W obu przypadkach była kobietą interesu, która zajmowała się wyższą klasą społeczną; stąd była kobietą o pewnych środkach".
Mike Willis, Bowling Green, Kentucky, Nawrócenie Lidii
Pasjonaci purpury wciąż przynoszą pieniądze
Dziś, choć purpura została zdemokratyzowana*, nie brakuje „handlarzy i handlarek purpurą”. Wciąż istnieje target, który można określić jako wyznawców, amatorów, entuzjastów purpury. Istnieje nawet termin: porphyrophile/porfirofilia.
![]() |
#Porphyrophile #PurpleLover #PurpleVibes #purpurowa pasja czyli https://www.thepurplestore.com/ |
Branding i marketing w purpurze
W myśleniu o purpurze w biznesie osobne miejsce należy się „purpurowej identyfikacji marki” i „purpurowemu marketingowi”. Specjaliści od marketingu, wizualnej identyfikacji marki czy psychologii/socjologii koloru mówią jedno: „purpury nie można ignorować”. Jest nadzwyczajną siłą, choć - polaryzuje.
„Ponieważ fiolet nie występuje często w naturze, czasami może wydawać się egzotyczny lub sztuczny. Z tego powodu ma tendencję do bycia kolorem polaryzującym. Ludzie mają tendencję do tego, aby albo naprawdę kochać fiolet, albo naprawdę go nienawidzić” .
verywellmind.com
Rynkowa siła purpury
Społeczna siła purpury bierze się z przypisywanej jej znakowości i symboliki, modyfikowanej – rzecz jasna – kulturowo i przez doświadczenia osobiste. O recepcji purpury przez kulturę nie sposób zapomnieć, choć globalizacja unieważniła wiele historycznych filtrów, rozdała nowe – wszystkim takie same.
Postrzeganie kolorów jest konstrukcją kulturową. Odzwierciedla historię i wierzenia miejsca.
![]() |
Wymowa purpury |
Generalnie przyjmuje się, że „purpurowa oprawa” produktu czy komunikacji:
- przydaje powagi,
- naznacza dumą,
- pobudza smak,
- ożywia wyobraźnię,
- wyzwala tęsknotę,
- tonizuje,
- zachęca do relacji.
Jest purpura barwą marek i produktów premium !
„Kolor fioletowy w logo jest niczym tajemnica w dziele sztuki: przyciąga, intryguje i pozostawia trwałe wrażenie. Od królewskości po duchowość, kolor fioletowy zawsze był symbolem władzy i kreatywności. W świecie projektowania graficznego jego obecność jest synonimem wyrafinowania, oryginalności i odrobiny magii".
mediummultimedia.com/diseno/que-representa-el-color-purpura-en-un-logo/
Źródła wiedzy o purpurowym brandingu i marketingu :
https://az.design/purple-logo/
https://www.wildings.studio/blog/reasons-colour-purple-branding
https://logomaster.ai/pl/kolory-logo/fioletowe-logo-projektowanie
https://1000logos.net/most-famous-logos-in-purple/
https://www.ofspace.co/blog/purple-in-branding-and-marketing
https://fabrikbrands.com/branding-matters/brand-marketing/purple-in-marketing-what-does-purple-mean-in-marketing/
* Kiedyś napiszę osobny kawałek o demokratyzacji i pospolityzacji purpury przy jednoczesnej walce firm o wyłączność używania niektórych odcieni :)
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)