Przejdź do głównej zawartości

Dziwactwa, rynek, marketing


Na rynkach rządzą mody, ale i fady, czyli mody krótkie niczym życie jętek. Fady potrzebują zapłonu w postaci apetytu na dziwactwa – na odjazdowe produkty czy usługi. Zwłaszcza te, które łatwo „kolekcjonować” i pokazywać. Nic więc dziwnego, że prawdziwymi inkubatorami fadów są media społecznościowe, z Instagramem na czele.

źródło: Urban Dictionary

źródło: Urban Dictionary


Fady są wieczne

Samo zjawisko konsumpcji „dziwactw” jest tak długie, jak historia ludzkości. Po imieniu nazwano je jednak dopiero w latach 50-tych. A nazwę utrwalono w latach 70-tych, w związku z amerykańskim szałem na Pet Rocks. Z krótkotrwałą, ale intensywną, manią kolekcjonowania gładkich kamyczków z meksykańskiej plaży Rosarito, sprzedawanych jako zwierzęta domowe, w niestandardowych pudełkach kartonowych, z obowiązkowymi dziurkami do oddychania i z super książką instruktażową. Nosiła ona tytuł: Podręcznik do trenowania kamieni domowych. Ta książka – skrząca się od słownych żartów – była naprawdę niezłą lokomotywą marketingową. A może lepiej powiedzieć: content marketingową?

W końcu Pet Rocks wymyślił, marketingowo oprawił  i sprzedał Gary Ross Dahl, właściciel agencji reklamowej, dyrektor kreatywny i copywriter (!). Już w latach 70. Dahl roku przeczuł możliwość szybkiej monetyzacji dziwactwa dobrze opakowanego marketingowo, takiego z pogranicza kolekcjonerstwa i gry. I trudno oprzeć się wrażeniu, że  przetarł drogę twórcom i sprzedawcom tamagotchi i pokemonów.

Fast-fad lifstyle

Rzecz jasna, że apetyty na dziwactwa mają się wyjątkowo dobrze na dzisiejszych rynkach, odpowiadając na różnorakie potrzeby klientów i marek i przede wszystkim na żarłoczność mediów, zwłaszcza Instagrama. Pamiętacie może niedawny rynkowy szał na jednorożców?  A może obserwujecie aktualny apetyt na brokacik?

A może  bliżej Wam do prześmiewcy tych apetytów Douglasa Bevansa, twórcy i marketera Hot Dog Water (Hot Dog Water = woda po gotowaniu parówek), czyli jako fit produktu. Bagatelka, po 37, 99 dolarów za butelkę!



Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa. 
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub  Content i Marketing  na Facebooku.

Komentarze

Najpopularniejsze

Chwytliwe hasła

A jednak rymy w komunikacji wszelkiej maści są nieśmiertelne . Wczoraj wieczorową porą weszłam na Facebooka, a tu balet …rymów: „Pani Beato! Niestety, ten rząd obalą kobiety! Albo: „już to media podchwyciły, jakby całe życie z anarchią na piersiach łaziły”. Albo: „głośno wszędzie, czarno wszędzie, co to będzie, co to będzie!” Nawet niektóre hasztagi wyświetlające się na mojej facebookowej ściance ubrały się w rymy: #latowKato, #macchiatowkato. #nakawcewwawce. Może byłabym przeoczyła ten e-taniec rymów, gdyby nie to, że od pewnego czasu jestem wyczulona na rymowanie. Zwłaszcza w sloganach promocyjnych i reklamowych. I wbrew temu, co się sądzi „na mieście” rymy wcale nie wyszły z copywriterskiej mody. Mimo, że niektórych drażnią w sposób absolutny. Rymy robią niezłą robotę Rymy od zawsze bawiły, odróżniały, wyróżniały, wbijały w pamięć nazwy firm (i ich adresy), nazwy marek, produktów . O czym pisałam między innymi tutaj i tutaj . Rymy służyły także wyśmienicie czarnemu PR-owi, ...

Wokół biznesu w purpurze

  Od paru dni wraca do mnie myśl o purpurze: w brandingu, w marketingu, w reklamie. Jak zwykle, jest to myśl sprowokowana, tym razem pewnym przelotnym spotkaniem z firmą, która postawiła na „purpurową identyfikację”. Jak dla mnie jest to super pomysł, bo im jestem starsza tym bardziej uwodzi mnie purpura. (Może do tego koloru po prostu się dojrzewa?)  Na mieście jednak mówią, że z purpurą jest tak, że albo kochasz, albo nienawidzisz.  Myślę, że jest tak dlatego, że purpura to kolor łączący ekstrema: energię czerwieni i spokój niebieskości.  Źródło : https://pl.pinterest.com/pin/1407443629298597/ Purpura pulsuje, wibruje odcieniami. Nie bez kozery mówi się: „Purpura jest wszystkim, tylko nie zwykłym kolorem”.  Purpura opalizuje przy patrzeniu i w emocjonalnym oddziaływaniu: przyciąga i dystansuje, rozgrzewa i uspokaja, cieszy i smuci. Przystoi dumie i radości, i pokorze, i pokucie, i żałobie. Czy widział ktoś coś bardziej żałobnego niż purpurowe bratki? Nie jest ...

Czekolada: kultowe hasła reklamowe

Jean  A. Brillat-Savarin o czekoladzie Czekoladę uwielbiał na pewno Król August III. Podobno codziennie wstawał o 3 nad ranem, wypijał filiżankę nieprzyzwoicie intensywnej czekolady i siadał za biurkiem. Sam z siebie, a raczej ze swojej królewskiej mądrości, nieprzyjemności królewskich obowiązków otwierał  czekoladową przyjemnością. A Brillat-Savarin, autor słynnej Fizjologii smaku (1825),  pisał:” […] gdy myślenie przychodzi mi z trudem i przygniata jakaś niewiadoma siła, do wielkiej filiżanki czekolady dodaję ziarnko ambry wielkości bobu, utłuczone z cukrem i zawsze pomaga mi to doskonale. Dzięki temu środkowi wzmacniającemu życie staje się łatwiejsze, myśl lżejsza i nie grozi mi bezsenność, nieunikniona po filiżance kawy na wodzie, którą wypijałbym w tej samej intencji” . I pewnie niekłamany był  ten jeden z jego 9 żali nad biednymi przodkami, którym nie dane było próbować smaków Anno Domini 1825: „ Bogacze Rzymu, którzy wyciskaliście pieniądze zews...