Lubimy magię. Lubimy magię, bo mamy ją w genach i roztacza się wokół. Myślenie magiczne podkarmiają w nas nowe technologie i marketing. Dzięki nowym technologiom na naszych oczach realizują się między innymi odwieczne marzenia ludzkości o lataniu (Jak ja lubię zdjęcia i filmy z dronów!), natychmiastowym połączeniu z innymi, podglądaniu życia innych i wpływaniu na innych.
I jak się tak dobrze zastanowić, to wychodzi na to, że sukces Facebooka wyrósł po prostu na ludzkiej potrzebie „magicznych” połączeń i przekazów (impresji, ekspresji, perswazji), tak jak wcześniej realizowanie tych potrzeb przyniosło sukces telefonowi, radiu, telewizji. Tylko, że radio i telewizja zdecydowanie były poza naszą kontrolą. Z Facebookiem czy Instagramem jest całkiem inaczej! To nasze media, a przynajmniej przez nas zdobyte. Przynajmniej tak się nam wydaje.
Nie więc dziwnego, że myślenie magiczne od zawsze wykorzystywał copywriting. Jeśli choć trochę interesujecie się historia reklamy, to musicie znać kultową reklamę dwudziestolecia wojennego z hasłem „Radion sam pierze!”, powtarzanym przez lata a nawet wyśpiewywanym w rytmie tanga:
Radion sam pierze
Radion pierze sam
I zawarł przymierze
Z plejadą pięknych dam*
Bajeczny bywa skuteczny
Magia i cudowność były, są i będą obecne w języku marketingu, bo ludzie po prostu kochają efekty bez wysiłku, natychmiastowe, kompleksowe, radykalnie odmieniające, przemieniające, odwracające: od Kopciuszka do Królewny!, Od brzydala do przystojniaka!, Od zera do milionera! Od wraka do super chłopaka!Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że im bardziej deficytowym dobrem będzie czas i im bardziej nasze życie opanują „guziczki" udostępniające błyskawicznie „przyjaciół" i znajomych, pożądane treści/ informacje, produkty i usługi, tym bardziej ludziom będzie potrzebna magia rzeczy i usług codziennego użytku – natychmiastowość ich działania, lekkość ich „obsługi". Śmierć czekaniu, niech żyje natychmiastowa obsługa!
Pisał o tym przed laty – pośrednio, bo bardziej koncentrując się na przyszłości nauki niż biznesu – już Umberto Eco:
Technologia dzisiaj ma dawać nam wszystko, i to w trybie natychmiastowym(wciskasz guzik na telefonie komórkowym i w jednej chwili rozmawiasz z Sydney), podczas gdy nauka jest zbyt powolna, nie wystarcza nam jej powolna zachowawczość. Nie chcemy czekać do jutra na odkrycie panaceum na nowotwór. Wolimy zaufać znachorowi, który od ręki obiecuje nam magiczny eliksir**.
* Piosenka o Radionie, sł. Tymoteusz Ortym, muz. Wiktor Krupiński.
**U. Eco, Telefon komórkowy i Zła Królowa. (W:) Tenże, Pape, Satàn, aleppe. Kroniki płynnego społeczeństwa. Przeł. A. Bruś. Poznań, Dom Wydawniczy Rebis 2016, s. 136-137.
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)